Om oppgaven
Før dere går i gang med opplegget anbefaler vi at elevene har sett introduksjonsfilmen og den digitale tidslinjen.
Tema: Historiebevissthet, minnekultur og demokratisk medborgerskap
- Tidsbruk: ca. 45-60 minutter (avhengig av organisering)
- Anbefalt målgruppe: 9. trinn – Vg3
Oppgaven er fleksibel, og kan enkelt tilpasses ulike klassetrinn og elevgrupper. Se den gjerne som et utgangspunkt, heller enn en fasit, og lag din egen versjon. Det kan også være en idé å kombinere dette opplegget med noen av de andre oppleggene våre, for eksempel kildeoppgaven under Min historie. Opplegget bør avsluttes med en plenumssamtale i klasserommet.
Relevante fordypningstekster:
Arbeiderpartiet i konspirasjonsteoriene
Introduksjon
I denne oppgaven skal vi ta en nærmere titt på åstedene for terrorangrepet 22. juli 2011. Ved å gjøre det kan vi rette fokus på de som ble angrepet, de som ble drept, de som overlevde og de etterlatte. Da kan vi lære om hvorfor de var der de var 22. juli, og hvilke verdier de jobbet og engasjerte seg for. Samtidig får vi innsikt i terroristens tankegods og de verdiene han ønsket å angripe. Vi skal også se nærmere på ulike minnesteder og hvordan vi minnes de vi mistet.
Se filmene under i fellesskap før dere går i gang med gruppearbeidet.