22. juli-senteret

Engelsk

*Denne siden er under arbeid og vil oppdateres.

 

(FF = fagfornyelsen)

(Fet og kursiv – særlig relevant for undervisning om 22. juli)

Engelsk (FF)

Tverrfaglige temaer
Demokrati og medborgerskap

I engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes forståelse for at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Ved å lære engelsk kan elevene møte ulike samfunn og kulturer gjennom å kommunisere med andre over hele verden, uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn. Dette kan bidra til å åpne for flere måter å tolke verden på og være med på å skape nysgjerrighet og engasjement, og medvirke til å forebygge fordommer. 

Kompetansemål (8. og 9.  trinn)

  • bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
  • lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
  • lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
  • bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte

Kompetansemål (10. trinn)

  • velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
  • uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
  • forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
  • vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster
  • lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
  • kjenne til personvern og opphavsrett og velge og bruke innhold fra forskjellige kilder på en etterprøvbar måte
  • samtale om og formidle aktuelle og faglige emner

Faglig tilnærming, oppgaver og ressurser

Faglige tilnærminger

  • Konspirasjonsteorier, falske nyheter, kildebruk- og kritikk
  • Medier og alternative medier
  • Engelskspråklige mediers omtale av 22. juli