*Denne siden er under arbeid og vil oppdateres.
(FF = fagfornyelsen)
(Fet og kursiv – særlig relevant for undervisning om 22. juli)
Engelsk (FF)
Tverrfaglige temaer
Demokrati og medborgerskap
I engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes forståelse for at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Ved å lære engelsk kan elevene møte ulike samfunn og kulturer gjennom å kommunisere med andre over hele verden, uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn. Dette kan bidra til å åpne for flere måter å tolke verden på og være med på å skape nysgjerrighet og engasjement, og medvirke til å forebygge fordommer.
Kompetansemål (8. og 9. trinn)
-
bruke ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
- lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
Kompetansemål (10. trinn)
- velge ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler, og bruke dem på en selvstendig måte i egen språklæring
- forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
- vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
- forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
- uttrykke og begrunne egen mening om forskjellige emner
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om forskjellige emner ved å stille spørsmål og følge opp innspill
- forstå og bruke et generelt ordforråd knyttet til forskjellige emner
- vise evne til å skille mellom positivt og negativt ladede uttrykk som refererer til enkeltindivider og grupper av mennesker
- forstå hovedinnhold og detaljer i selvvalgte tekster
- lese, forstå og vurdere ulike typer tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- bruke digitale verktøy og formkrav for informasjonsbehandling, tekstproduksjon og kommunikasjon
- kjenne til personvern og opphavsrett og velge og bruke innhold fra forskjellige kilder på en etterprøvbar måte
- samtale om og formidle aktuelle og faglige emner
Faglig tilnærming, oppgaver og ressurser
Faglige tilnærminger
- Konspirasjonsteorier, falske nyheter, kildebruk- og kritikk
- Medier og alternative medier
- Engelskspråklige mediers omtale av 22. juli