Før dere gjør oppgaven
Vi anbefaler alle å ha gjort seg kjent med hendelsesforløpet 22. juli og litt om terroristens tankegods og mål før dere setter i gang med oppgaven. Bruk gjerne introduksjonsfilmen og den digitale tidslinjen.
Om oppgaven
22. juli er et stort tema, og du har sikkert lagt merke til at elevene dine er opptatt av ulike ting når dette temaet kommer opp. Denne oppgaven er fin å begynne med om elevene ikke er så godt kjent med 22. juli, men kan like fullt brukes for å gå i dybden på tematikken.
I oppgaven skal elevene utforske forskjellige perspektiver på 22. juli-historien. Dette vil gi elevene et overblikk over tematikken, samtidig som det kan vise kompleksiteten rundt terrorangrepet og hvordan vi forstår og snakker om det i dag. Oppgaven er også god for å øve på kildekritikk.
For å vise elevene hvordan de skal løse oppgaven, kan du søke på 22. juli 2011 på skjerm i klasserommet. Finn frem ett av bildene, og snakk med elevene om hva bildet viser. Følg bildelenken, og undersøk hvilken artikkel eller nettside bildet er hentet fra.
Elevene kan for eksempel deles inn i grupper på 2-4 elever. Hver gruppe får hvert sitt perspektiv på 22. juli og skal søke etter informasjon på samme måte som dere gjorde sammen. Elevene søker først individuelt på sitt tema, før de deler med resten av gruppen.
Perspektivene elevene skal søke på er:
- Beredskapen
- Demokratiet
- Høyreekstremismen
- Kjærligheten
- Minnesteder
- Terroristen
- Ungdomsengasjement
- Å leve videre
Oppgaven avsluttes med at gruppene presenterer sitt perspektiv i klassen med et produkt. Det kan være en plakat som henges i klasserommet, som en PowerPoint-presentasjon eller på en digital tavle. Avslutningen av opplegget bør også inkludere en plenumssamtale i klasserommet. Her kan dere blant annet diskutere hvorfor det finnes ulike perspektiver på 22. juli, og hvordan de ulike perspektivene enten går godt sammen i samme fortelling om terrorangrepet, eller om de konkurrerer med hverandre og kan medføre vidt forskjellige forståelser av terroren. Hvilke perspektiver mener elevene det er viktigst at vi snakker om?
Forslag til etterarbeid
Dette opplegget gir et bredt overblikk over 22. juli-historien. Som etterarbeid kan det derfor være fint å gå mer i dybden på ett eller flere av perspektivene. Kanskje kan du la elevene velge?
Det kan også være en idé å jobbe videre med konspirasjonsteorier. De spiller ofte en sentral rolle i verdensbildet til ekstremister og henger tett sammen med fiendebilder som ekstreme grupper opererer med. Samtidig dukker konspirasjonsteorier også opp i hverdagen vår, men da gjerne i form av løse og uforpliktende antydninger – noe vi kaller konspirasjonssnakk. Les mer om hvordan det kan gjøres i lærerveiledningen.