Relaterte tema
Av: Anette Storeide, Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur, NTNU
Publisert: mai 2018
Av: Anette Storeide, Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur, NTNU
Publisert: mai 2018
De overlevendes historier fikk oppmerksomhet allerede mens terroraksjonen på Utøya pågikk 22. juli 2011. Flere medier sendte direkte bilder av skjelvende og våte ungdommer som var reddet i sikkerhet og ble møtt med spørsmål som ”Hva skjer?”, ”Hva opplevde du?”, ”Hvordan føler du deg?”
De personlige fortellingene – vitnefortellingene – formidler en spesiell nærhet til det som skjedde. De skaper en personlig forbindelse mellom hendelsen som det fortelles om og publikum, uansett hvor langt tilbake i tid hendelsen det fortelles om ligger. Vitneberetningenes autoritet som personlige fortellinger kan medføre at man overser eller glemmer at dette er personlige fortellinger om hendelser som det kan være vanskelig å snakke om og som skjedde i en situasjon av kaos, redsel og usikkerhet.
Personer som selv har opplevd dramatiske hendelser som terror, krig og katastrofer blir ofte betraktet som garantister for en sann og korrekt historieformidling, de kan fortelle om ”hva som virkelig skjedde og hvordan det var å være der”. Personlige fortellinger og dokumentariske beretninger utgjør imidlertid to ulike sjangere, der de personlige fortellingenes autoritet nettopp ligger i det selvopplevde og individuelle, mens de dokumentariske beretningene henter sin autoritet i etterprøvbar formidling av overordnede fakta.
Personlige fortellinger omgis av en ”aura av autentisitet”, særlig når de omtales som vitneberetninger, fordi de fortelles av noen som selv opplevde en gitt hendelse. I omgangen med slike fortellinger er det likevel viktig med et kildekritisk og historiebevisst perspektiv. Det innebærer ingen diskreditering av vitnenes fortellinger, men nettopp å verdsette dem som personlige fortellinger og ta hensyn til at de bunner i traumatiske opplevelser.
Begrepet ’vitne’ brukes i ulike sammenhenger. Hvordan begrepet forstås, kan variere mellom de ulike fagområdene, og illustrerer hvor komplekst begrepet kan være:
Minnene om fangenskapet er som ”en blykule som ikke kan fjernes”, skrev den tysk-jødiske kvinnen Ruth Klüger da hun flere tiår senere skrev sine memoarer og fortalte om sine opplevelser blant annet i Auschwitz. Klügers ’blykule’ kan være et bilde på hvordan det er å leve med vanskelige opplevelser. Noen opplevelser er så uvanlige og sjokkerende at vi ikke kan bearbeide dem på vanlig måte, erindringsprosessene forstyrres og slike opplevelser blir dermed traumatiske. Klüger merker ikke alltid at ’blykulen’ er der, noen ganger merkes den som vedvarende tristhet, mens hun andre ganger brått og uventet blir minnet på den – og på opplevelser fra fangenskapet – og ikke kan kontrollere hvordan hun reagerer.
Mange av dem som har opplevd traumatiske hendelser vil ha det på lignende måte, og traumatiske opplevelser kan være vanskelige å fortelle om. Det er ikke sikkert personen kan fortelle historien sin klart og sammenhengende og med rolige ord. Det er ikke uvanlig at vitner må ta pauser mens de forteller, at de kan virke frustrerte, sinte eller lei seg, eller må ta til tårene mens de forteller. Vitner kan plutselig bli usikre på noe de forteller eller blir spurt om, og som alle andre som forteller om selvopplevde hendelser kan de plutselig ha glemt noe eller huske feil. Personer som forteller om traumatiske hendelser som for eksempel nazistisk fangenskap eller terrorangrep, forteller sannsynligvis om det verste de har opplevd og om noe som preger dem fremdeles som ”en blykule som ikke kan fjernes”.
Et kjent eksempel på at vitner kan ta feil er et videointervju med Charlotte Delbo som overlevde fangenskapet i Auschwitz-Birkenau. Som fange hadde hun arbeidet i den såkalte Canada-kommandoen som sorterte klær og verdisaker fra de drepte fangene. Hun fortalte om den uutholdelige sulten, den stigende frykten og at det ble vanskeligere og vanskeligere å holde motet oppe. At hun faktisk ikke ga opp, men fikk fornyet styrke, tilskriver hun fangeopprøret i leiren i oktober 1944. Da hun så skorsteinene til de de fire krematoriene, selve symbolet på det nazistiske drapsapparatet, bli sprengt, fikk hun ny livskraft, fortalte Delbo. Problemet er at det kun var én skorstein som faktisk ble ødelagt i motstandsaksjonen.
Betyr det at Delbo ikke er et troverdig vitne? I bedømmelsen av Delbos vitnesbyrd er det ikke viktig om det var én eller fire skorsteiner som ble sprengt, men hva hendelsen betydde for henne, at den gav henne ny kraft til å holde ut fangenskapet. Som vitne skal hun fortelle sin personlige historie om sine opplevelser og overlevelse. Hvis en historiker hadde begått samme feilen, hadde det vært et annerledes, fordi en historikers oppgave er å formidle etterprøvbare fakta.
Personlige fortellinger skaper en særlig nærhet mellom hendelsen det fortelles om og publikum, der vitnet er den som skaper og formidler denne nærheten. Personlige fortellinger er særlig verdifulle fordi de gir publikum et innblikk i den subjektive opplevelsen av det som skjedde, og av hvordan en hendelse kan påvirke en person og dennes liv. En personlig fortelling er ikke nødvendigvis sensasjonell, den kan være vanskelig å forstå og det kan være vanskelig å vite hva man skal forvente. Ved å klarlegge rammene for de personlige fortellingene på forhånd, kan man legge til rette for at publikum får ta del i en personlig historie med den fortroligheten en slik historie og fortellersituasjon krever.