Hopp til innhold

Breiviks radikaliseringsprosess – noen vanlige forklaringer

Etter 22. juli 2011 oppstod det et umiddelbart behov for å forstå hvorfor og hvordan terrorangrepet kunne skje. Siden har det kommet mange forklaringer på hva som radikaliserte 22. juli-terroristen – og hvordan. Her er noen vanlige forklaringer.
Tegning. Gråhvit bakgrunn. Mann i blå skjorte. Tegnet hjerne med ord som ikke er lesbare. Forstørrelsesglass som zoomer inn på hjernehalvdeler.
Illustrasjon fra boka "La oss snakke om 22. juli" av Thomas J.R. Marthinsen

Av: Ana Rita Ferreira, 22. juli-senteret.

Publisert: juni 2022

Sist endret: februrar 2023

Da det ble kjent at det var Anders Behring Breivik som stod bak terrorangrepet i Regjeringskvartalet og på Utøya, begynte blant annet politiet, journalister og forskere å undersøke terroristen nærmere.

Hvem var han? Og hvordan endte han opp med å utføre et terrorangrep? Hvordan kunne dette skje her?

Barndom, diagnoser, gaming, normalisering av det ekstreme eller utenforskap?

Her er noen av forklaringene som er foreslått som årsaker til terroristens radikalisering.

  • Flere mente at Breiviks vanskelige barndom påvirket utviklingen av psykopatologiske avvik, som førte til den narsissistiske og dyssosiale personlighetsforstyrrelsen han ble diagnostisert med i 2012.
  • I Breiviks kompendium, og under rettssaken i 2012, hevdet han å ha blitt dårlig behandlet av muslimer. Dette har blitt trukket frem som en mulig forklaring på hans hat mot innvandrere.
  • Andre har pekt på terroristens bruk av internett og dataspill som viktige faktorer i radikaliseringen. Terroristen frekventerte kjente kontrajihadistiske nettsteder og høyreekstreme fora: disse fungerte som ekkokamre for ekstreme synspunkter. Noen har trukket frem at enkelte dataspill kan forårsake utenforskap og et skjevt virkelighetssyn ved vedvarende høy eksponering.
  • Ideen om at innvandrere truer en «nasjonal identitet» er ikke begrenset til den radikale høyresiden, men deles av politikere fra flere partier. Normaliseringen av ekstreme holdninger gjennom det politiske ordskiftet i tiden før terrorangrepet, har blitt trukket frem som en relevant faktor i diskusjoner om Breiviks radikaliseringsprosess.

Isolert fører slike forklaringer til ensidige og forenklede svar på hvorfor Breivik ble terrorist. Det er vanskelig å vite i hvilken grad disse faktorene enkeltvis bidro til at han til utførte terrorhandlingen.

  • 22. juli-senteret har utviklet et opplegg til bruk i klasserommet som tar for seg nettopp årsaker til Breiviks radikalisering. Opplegget finner du på våre undervisningssider.
  • Vi tilbyr også et undervisningsopplegg i senteret med årsaker som tema. Det kan du lese mer om på våre sider for skolebesøk.

Kilder